Paragraf 4.13 Vær varsom plakaten.
Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig. Det sier seg selv hvorfor dette er viktig. Hvis man har skrevet feil om en hendelse eller om en person f.eks. Så kan folk tolke det helt feil. Sånne typer feil er veldig alvorlig og må rettes opp fortest mulig. Som et eksempel kan vi ta om en person som har reddet menneske liv og blir beskrivet som en drapsmann. Slike feil syntes jeg ikke er aksetabelt og det er derfor jeg har valgt paragraf 4.13.
Paragraf 7 Tekstreklameplakaten.
Sponsorer skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold. Reklameinnslag og Sponsorer skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold. Reklameinnslag og sponsorpresentasjon i kringkasting skla skilles klart fra oridnær redaksjonell virksomhet. Når et program er sponset, skal publikum informeres om dette både foran og etter programmet. Nyhets- og akktualitetsprogrammer skal ikke sponses.
Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.
Å skrive stygt om en person pga nasjonalitet, livsyn eller om noe av det som står ovenfor er veldig alvorlig. Slik forskjellbehandling er jeg sterkt imot og det er derfor jeg valgte dette paragrafet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar