Filmanmeldelse av Inside man
Original tittel: Inside man.
Produsent: Jonathan Filley, Brian Grazer, Karen Kehela, Jon Killik, Daniel M. Rosenberg, Kim Roth.
Regi: Spike Lee.
Skuespillere: Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Jodie Foster, Peter Gerety, Marcia Jean Kurtz, Jason. Manuel Olazabal, Clive Owen, Christopher Plummer, James Rasone, Denzel Washington.
Manus: Russel Gewirtz
Sjanger: Thriller, Drama.

Firepersoner med arbeidsklær og maler utstyr spaserer inn til lokalet til Manhatten-trust banken.  Men disse personene er alt annet enn arbeidere. I løpet av minuttet tar de over banken. Kunder og bankansatte blir tatt til gisler. NYPD sender etterforskeren Keith Frazier og Bill Mitchell for å prøve å forhandle med gisseltakerne. Sammen med redningspersonell ledet av Capt. John prøver de alt de kan for å få gislene trygt ut, samtidig som de prøver å stoppe bandittene. Men Dalton Russel som leder bankranet er sikker og behersket, hanklarer å forvirre politi og gislene.

Miljøet i filmen er rundt banken. Politiet har kontroll utenfor og rundt banken og bankranerne har full kontroll over selve banken. Siden ranet skjer i selve banken så er det selvfølgelig at det er mye som skjer rundt banken.
Vi får aldri vite hvor langt handlingen har kommet. Filmen starter med at de intervjuer Dalton Russel så havner vi plutselig i en vanlig dag i Manhattan. Det jeg prøver å få fram her er at handlingen hopper mye i tid. Vi er i banken også plutselig så intervjuer politimennene en av gislene eller en av bankranerne.
Keith og Bill er to gode venner og har jobbet sammen NYPD lenge. Samtidig som de tar saken alvorlig så klarer de å være humoristiske på samme tid. Disse to mennene prøver gang på gang å prøve å lure Dalton. Men Dalton er smart og biter ikke på. Så det er uten tvil at det er Dalton som har den største hovedfunksjonen i filmen. Fordi han holder hele handlingen gående, det gjør egentlig Keith og Bill også men ikke på samme måte.

Bilde: Keith og Bill

I hovedrollen er det Clive Owen. Jeg syntes han er en god skuespiller fordi jeg har sett han i andre filmer som jeg likte godt. I den andre hovedrollen finner vi Denzel Washington. Disse to passer helt perfekt til de rollene de har fått. Spesielt Clive siden han ser ut som den alvorlig men smarte skurken. Ellers så er det brukbart rollevalg til resten av karakterene som er med filmen.
                              Bilde: Dalton Russel
Denne filmen kan jeg anbefale sterkt til voksne og ungdom. Det er ganske lett å få med seg detaljer og handlingen. Skuespillerne er fantastiske. Selv jeg trodde denne filmen skulle bli kjedelig, men jeg kjedet meg ikke et sekund av disse to timene. Var en interessant film. Den var spennende fra begynnelse til slutt og er absolutt vært å se. Hvis du finner denne i en butikk, så burde du kjøpe den, for dette er en film du må få med deg.